TATA CARA BALATAK TANDO
D. BALATAK TANDO
Balatak tando yaitu proses lanjutan dari maipakan kampuang, dimana musyawarah ini setelah mencapai kesepakatan kedua belah pihak, diikat dengan tando beti (tando bukti) berbentuk cincin akik yang dipegang oleh ninik mamak nagari, baik dari pihak perempuan maupun laki-laki.
1. Tujuan jo mukasuik :
Mampatamukan mamak samo mamak, mande bapak samo mande bapak supayo nak bulieh bakato putuih bakain cabiek, nak tasanda ka nan gadang, nak tagantuang ka nan tinggi. Nak picacik arek diganggam taguah oleh niniek mamak ampek jinih dalam nagari.
2. Persiapan pelaksanaannyo:
a. Maujo malapeh urang sumando pai mamanggie, nan malapen
adalah salah seorang mamak atau tungganai.
b. Tampek pelaksanaan di rumah si perempuan.
C. Nan dipanggie yaitu :
a) Mamak/urang kampuang
b) Niniek mamak dalam nagari
c) Bako-baki
d) Anak pisang (kampuang bonsu)
d. Persiapan mananti tamu (si alek)
a) Carano ketek untuak panduduak-an si alek
b) Carano tinggi (bakaki), pakai dalamek untuk diletakkan di depan niniek mamak (carano ini harus ado).
e. Caro mamanggie :
a) Pakai carano biaso untuk umum
b) Pakai carano bakaki untuak niniek mamak, yang ikatan
bungkuihnyo menyerupai kapalo sipatuang.
f. Hidangan yang disiapkan :
a) Pinyaram, artinyo pipih lah bulieh dilayangkan.
b) Buah kubang, artinyo bulek lah sagolek
c) Kambaloyang, artinyo biang lah tabuak
d) Paruik-paruik ayam, artinyo tagang baleo-leo, kandua badatiek-datiek.
e) Ampiang, artinyo picak nak satapiek
f) Pisang, artinyo gantiang putuih
g. Pengaturan tampek duduak:
a) Tampek duduak mamak, salirik bandua di tapi.
b) Tampek duduak mamak manuruik syarak, salereang bandua
di tangah.
c) Tampek duduak niniek mamak, salirik bandua di ujuang.
d) Tampek duduak bapak padang sarikek, salirik bandua di
tangah, samo jo tampek duduak mamak nan datang (mamak
nan laki-laki).
e) Urang sumando jo kampuang bonsu tampek duduaknyo di pangka.
3. Pelaksanaan Musyawarah
Sabalun musyawarah dimulai, didahului oleh mambari aje nan saraguak, juadah nan sajanang. Selanjutnyo diikuti oleh "Kato Pasambahan" mempersilakan minum dan mamakan juadah nan lah ta hedang.
4. Skema dialog "kato pasambahan":
Keterangan skema di ateh :
a. Urang sumando (misalnyo Sutan Mudo)
b. Mamak/tungganai (misalnyo Sutan Sati)
C. Mamak nan laki-laki (misalnyo Malin Mangkudun)
d. Bapak padang sarikek(misalnyo Rajo Bonsu)
e. Niniek mamak (misalnyo Dt. Bandaro)
5. Tambahan Waktu Balatak Tando
1. Sifat pitua manuruik syarak
Sifat pitua manuruik syarak :
a. Suko urang nan mamakai
b. Tidak saridak
C. Suci wakatu akad nikah
d. Maharnyo ditantukan
2. Sifat pitua manuruik adat
Ameh batampin, tando basawue, tarupo jadi adat, elok jadi
pakaian, cai ado katangah, cai hilang bagamak.
3. Sifat manuruik adat
Janji bakarang, padan baukue
4. Pitua jo pangaja sarato pitatah patitih manuruik adat.
Pitua pangaja sarato patatah patitih : Tuah kajo, jadi Cilakonyo, selang Kok elah si laki-laki mairiang tando, kok elah siperempuan maundung tando, salasainyo di balai-balai nan batirai, dimusajik nan baponcak dihadapan niniek mamak ampek jinih dalam nagari. Kok rabah junjuang dipijak, tagak junjuang dipanjek.
6. Dialog Musyawarah :
Dimulai dari urang sumando (St. Mudo) si a.